Weekupdate 15-21 januari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wilrieke Mourik - WaarBenJij.nu Weekupdate 15-21 januari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wilrieke Mourik - WaarBenJij.nu

Weekupdate 15-21 januari

Blijf op de hoogte en volg Wilrieke

22 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

Hoi!

Het leven hier begint steeds meer te wennen, ik ontmoet veel nieuwe mensen en maak meer uitstapjes in mijn vrije tijd. Heel fijn voor mij, maar minder voor jullie! Vandaar dat dit een lang verslag gaat worden waarin ik de highlights van mijn week even met jullie deel.

Vrijdag 15 januari:
Gisteravond zijn we voor het eerst mee geweest naar Havanna. Dit is een super gave club waar tot 1:30 uur de salsa gedanst wordt en daarna is er 'normale' muziek. Het was super gezellig! Vrijdagavond hadden we bbq bij onze huisbaas met alle stagiaires die in een huis van hem wonen. Hartstikke leuk! Na de bbq zijn we met onze huisgenoten doorgegaan naar carnaval. Verkleed als roze prinses (hoe kan het ook anders met een roze huis in de prinsessestraat) gingen we naar het feestje met alle foute carnavalskrakers, ik had het heel gezellig, maar was geloof ik wel een van de weinigen.

Zaterdag 16 januari:
Ik heb uitgerust van Havanna en carnaval. Het merendeel van onze huisgenoten gingen op trip, dus ik heb het lekker rustig gehad met Evelin, Lotte, Iris, Sabine, Vivian, Robin, Robbin en Michael. Ook wel een keer lekker!

Zondag 17 januari:
Vanochtend was er in heel Paramaribo een stroomstoring. Niemand had meer stroom, maar na een paar uur deed alles het weer. Vanmiddag zijn Lotte, Vivian en ik op dolfijnen- en kaaimannentour geweest. Om 16:00 uur vertrokken we met een bootje vanuit Leonsberg naar de Atlantische oceaan om dolfijnen te spotten. Ik heb er twee gezien die heel even met de vin boven water kwamen en helaas niet meer. We hebben nog ongeveer 45 minuten gezocht op het water, maar niks meer gespot. Na de dolfijnentour zijn we doorgevaren naar de Johan en Margaretha plantage. Daar kregen we van de organisatie wat te eten en te drinken. De andere mensen gingen terug naar Leonsberg, maar wij en nog 7 anderen mochten met lokale bewoners mee het moeras in om kaaimannen te spotten in een gammel bootje in het donker. Het was een hele ervaring! Als eerst moet je ieder onderdeel van je lichaam insmeren met tropical bush (muggenspul agressiever dan deet) en dan lange kleren aan en die inspuiten met deet. Vol goede moed stapten we in een soort houten kano die enorm heen en weer schudde. Nadat we een klein stukje hadden gevaren, moesten we met de boot over een heuvel. De lokale mensen hadden een soort rubberen band met modder over de heuvel heen gelegd, waar ze met de boot een klein stukje op konden varen. De rest van de heuvel moesten we onze spierkracht gebruiken en aan de andere kant van de heuvel moesten we weer instappen. We gingen in het moeras op zoek naar kaaimannen en meteen de eerste kaaiman die we zagen is gevangen door de bootsman. Rocky (de kaaiman) mocht de hele rit bij Lotte en mij op schoot, want in de boot was geen ruimte om foto's te maken. Daarvoor moesten we terug naar de heuvel. De kaaimannen kregen nadat ze gevangen waren wel even een elastiekje om hun bek, voor onze veiligheid. We moesten wel goed opletten dat we hem niet overboord lieten vallen, want dan zou Rocky doodgaan, omdat hij z'n bek niet meer open kan krijgen. Maar gelukkig ging alles goed en genoot Rocky van het boottochtje. De bootsman heeft geprobeerd om er nog een paar te vangen, maar deze waren helaas sneller dan hij. Toen we terug wilden gaan richting heuvel, sloeg de motor van ons bootje af. We zaten vast in een visnet -.- Zit je dan, in een gammel bootje, in een moeras tussen kaaimannen. Gelukkig had na ongeveer 10 minuten de bootsman de motor weer los, maar nog geen twee tellen later zat een andere schroef vast in het net.. Uiteindelijk kwamen wij ook aan bij de heuvel en konden we op de foto met Rocky en de kaaiman die het andere groepje had gevangen. We kregen ongeveer 20 minuten om foto's te maken en toen mochten Lotte en ik de kaaimannen weer terugzetten in het water, super gaaf! Daarna moesten we de boot weer over de heuvel trekken en rond 20:45 uur werden we door een lokale bootsman teruggebracht naar Leonsberg. Het was echt een super gave ervaring!

Maandag 18 januari:
Vandaag op stage was ik samen met mijn mentor.Op maandag zijn er wat opstartproblemen van haar kant, dus ik kwam niet verder dan lesvoorbereidingen schrijven voor haar en schriften nakijken. Alles wat ik deed, was niet goed (lees: niet op haar manier). Tussen neus en lippen door liet ze even vallen dat ze dinsdag en woensdag verlof had opgenomen, dus dat ik alleen voor de groep stond. Ik heb maar wel even aangedrongen op een instructie van waar ze zijn met alle methoden. Gelukkig wilde ze me dat in 3 minuten wel uitleggen en toen ging ze weer op de stoel niks doen. 's Avonds zijn we uit eten geweest met alle huisgenoten voor de verjaardag van Sabine, het duurde super lang voordat we het eten kregen, maar het was wel lekker!

Dinsdag 19 januari:
Voor de pauze ging het alleen voor de groep staan goed, maar na de pauze waren de kinderen super druk. Gelukkig heb ik het gered, maar je voelt je wel dom als je 'boos' probeert te worden en het totaal geen indruk maakt. De kinderen hebben soms moeite met mij verstaan, waardoor de boodschap niet overkomt. Vanavond zijn Vivian, Patriek, Thijs, Tessa en ik wezen zwemmen en eten bij Zin. Het was gezellig, alleen 's avonds koelt het hard af. Ik was blij met de twee handdoeken (:

Woensdag 20 januari:
Vandaag op stage stond ik ook alleen voor de groep, maar vandaag ging het veel beter! De kinderen deden super leuk mee en het werkte gewoon lekker. Toen ik na schooltijd naar huis liep met de fiets aan de hand zei één van de kinderen tegen haar ouders: "Kijk, dat is mijn witte juf!". Terwijl ik echt al wel bruin ben geworden hier. Ik heb nog even kort gesproken met de ouders, die het leuk vonden dat hun dochter onderwezen werd door een Nederlander. 's Middags hebben Vivian, Tessa en ik nog even gezwommen bij Zin. Ik weet niet wat dat is met die mannen hier, maar ze maken heel de tijd kusgeluidjes en fluiten naar blanke meisjes alsof we honden zijn ofzo. Het is super irritant, als ik hier wegga over een paar weken, ben ik een pro in negeren. Het gekste wat ze naar me hebben geroepen was: "Hee sneeuwwitje, waar gaan die witte beentjes heen?". Verder is het vooral "schatje, lekkerding, liefje, dushi".

Donderdag 21 januari:
Vandaag hebben Vivian en ik een bezoek gebracht aan plantage Peperpot. Met de fiets op een bootje konden we voor 10 SRD totaal (minder dan 2 euro met de huidige koers) naar de overkant van de Surinamerivier. Vanaf de bootplaats zijn we gefietst naar de plantage. We dachten steeds dat we verkeerd fietsten, maar we kwamen zowaar in één keer goed aan. We zijn onderweg wel een paar keer gestopt om de weg te vragen, maar we waren elke keer al goed op weg. Aangekomen bij de plantage hebben we heel even uitgerust van de fietstocht en toen hebben we met de fiets de route gefietst. Het duurde niet lang voordat we de eerste wilde apen tegenkwamen in de bomen boven ons. Super gaaf! We hebben ook de oude plantagebarakken van de slaven bezocht en het huis van de plantagebaas. Indrukwekkend! Om af te sluiten zijn we terug gefietst door de jungle route en nu kwamen we op een andere plek doodshoofdaapjes tegen die boven ons in de bomen aan het spelen waren. Sommigen waren heel vreg en gooiden blaadjes en takjes naar beneden, haha! Weer aangekomen bij de bootplaats had de bootman op ons gewacht en we konden direct terug naar de waterkant. Op de heenweg was er een donkere man bij die mij hielp met mijn fiets in de boot krijgen. Op de terugweg was hij er ook weer en Vivian en ik namen aan dat hij een soort hulpje van de bootsman was. Toen we aankwamen bij de waterkant na de oversteek, bleek dit anders te zijn. Hij tilde Vivian's fiets uit de boot en fietste ermee weg, haha! Vivian is gelukkig heel snel en die ging op standje turbo erachter aan. Gelukkig waren er ook omstanders die hem al tegen hielden. We hebben natuurlijk in ons niet beschaafd Nederlands hem even uitgelegd dat hij een vage lul was en dat het echt niet kon. Gelukkig is het goed gekomen (:
Gisteravond hadden we afscheidsfeest van Bob. Hij is onze gangmaker uit het schimmelhuis (ander studentenhuis in onze straat) die vandaag naar huis gaat :( Eerst hebben we feest gehad bij het schimmelhuis en later zijn we met het merendeel naar Havanna gegaan. Het was hartstikke leuk, maar volgens mij heb ik iets van een buikgriepje o.i.d. opgelopen, dus ik ging op tijd naar huis.

Vandaag ga ik verder weinig doen. Morgenavond geven wij huis/tuinfeest voor de mensen die weggaan van ons huis, met thema Suriname. Dus vanmiddag nog maar even een outfitje scoren ergens. Vanavond hebben we eigenlijk ook weer afscheidsfeest, maar ik weet nog niet of ik ga. Even kijken hoe het gaat met de buikpijn en misselijkheid vanavond. Zaterdagochtend moet ik namelijk ook weer fit zijn, want dan gaan Vivian en ik met Patriek, Thijs en Tessa op quadtour door de jungle/savanne. (:

Ik vind het trouwens super leuk om reacties te lezen, dus voel je vrij!

  • 22 Januari 2016 - 16:38

    Marjon De Boer-Bruggink:

    Dag Wilrieke,

    ik heb jouw blog gevonden, erg leuk om al die enthousiaste verhalen te lezen. Een goede tijd daar!

    Groeten,
    Marjon de Boer

  • 22 Januari 2016 - 19:02

    Saskia:

    Hey!

    Oh oh oh wat een belevenissen. Hilarisch, spannend, leuk, leerzaam. Van je (trotse) mams zag ik een foto van je met een krokodilletje. Je ziet er super goed uit!
    Hoop dat je niet te lang ziek bent. GENIETEN!!!

    Groetjes Saskia

  • 22 Januari 2016 - 19:33

    Anna:

    Hoi Wilrieke,
    Wat leuk jouw belevenissen te lezen in dat verre land. Geweldig ook je jungle uitstapjes met prachtige foto's van je belevenissen. Het is wel een ander cultuurtje he, dat de juf zomaar even verlof neemt en je het mag overnemen. Hou je goed en geniet van alles. Grtn Anna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilrieke

Actief sinds 23 Dec. 2015
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 109627

Voorgaande reizen:

26 November 2016 - 27 November 2016

Suriname 2.0!

31 December 2015 - 29 Februari 2016

Buitenland stage

Landen bezocht: