Weekupdates 24 januari - 4 februari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wilrieke Mourik - WaarBenJij.nu Weekupdates 24 januari - 4 februari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wilrieke Mourik - WaarBenJij.nu

Weekupdates 24 januari - 4 februari

Blijf op de hoogte en volg Wilrieke

04 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal!

Vandaag wordt het weer een super lang verslag, want ik heb het al veel te lang niet bijgewerkt, omdat ik te druk was met chillen in de zon en andere leuke dingen. Zoals de meeste weten, ben ik vrij lang van stof meestal en vertel ik veel dingen eromheen die niet bijzonder relevant zijn, maar ik zal proberen kort en bondig de afgelopen weken te beschrijven. (:

Zondag 24 januari:
In de nacht van ons prinsessenfeest kon ik niet slapen, dus ik ben vroeg opgestaan (8:30 uur) om de tuin op te ruimen samen met een huisgenoot. Met z'n tweeën hadden we het zo schoon, en gelukkig kwam onze huisbaas ook om 9:00 uur langs om het water aan te sluiten. Dus vanaf toen hadden we weer water! 's Middags heb ik op het balkon van onze vrienden op Prinsessestraat 199 muziekjes geluisterd en drankjes gedaan, super chill.

Maandag 25 januari:
Op stage was één van m'n kinderen jarig. Ze trakteerde op taart met vruchten en schijnbaar is het normaal dat de leerkracht een stuk taart in het gezicht van het kind drukt (net zoals op bruiloften wel eens gebeurt). Maar de taart was wel lekker!

Dinsdag 26 januari:
Vanochtend op stage was mijn mentor er nog niet na de opening in het conservatorium. Toen ze er om 8:15 uur nog niet was, ben ik toch maar even naar mevrouw Radha (directrice) gelopen om te vragen of ze nog kwam. Mevrouw Radha en mevrouw Oglaya (van de administratie) hadden beiden niks gehoord van mijn mentor. Uiteindelijk rond 9:00 uur kwam mevrouw Oglaya vertellen dat mijn mentor zich ziek gemeld had. Ik stond er alleen voor, alweer. Maar ik heb me prima gered en het alleen voor de klas staan bevalt erg goed! Ik had een taalles gegeven over blij en verdrietig en heb met de kinderen besproken waar ze blij en verdrietig van werden. De meeste leerlingen schreven bij verdrietig op: "Als papa/mama mij slaat". Dat vond ik al erg heftig, maar één leerling had opgeschreven: "Ik word verdrietig als ik met mijn oom moet wandelen". Dat was wel even heavy, want toen ik doorvroeg, vertelde ze dat ze dingen met/bij hem moet doen tijdens het 'wandelen'. Ik heb er een melding van gemaakt bij de directrice, maar heb er tot nu toe niks meer van gehoord verder.. 's Avonds heb ik met de mensen van het Schimmelhuis (prinsessestraat 199) gegeten bij Tante Joan. Zij is hun overbuurvrouw (een local) en neemt de blanken uit het Schimmelhuis vaak mee op stap. Het eten was super lekker en het was erg gezellig!

Woensdag 27 januari:
Vandaag heb ik weinig gedaan overdag. Vivian en ik zijn even de stad in geweest om wat souvenirs te halen, maar daar houdt het ook wel mee op. 's Avonds ben ik met Robin, Lotte en Michael naar De Garden (karaokebar) geweest. Je kunt hier heerlijk zitten op loungebanken/stoelen en onder het genot van een (alcoholisch) drankje genieten van mensen die vals meezingen met de karaoke. Hilarisch! Helaas moet ik er binnenkort ook nog aan geloven, maar dat komt vast goed.

Donderdag 28 januari:
Lotte en ik zijn vandaag even naar de stad geweest om een koplamp (lamp voor op je hoofd) te halen voor op trip. Bij thuiskomst heeft Lotte een driesterrendiner verzorgt voor de mensen van beneden. Ze had rode curry gemaakt met rijst, kousenband (soort lange sperziebonen) en garnalen. Het was vrij pittig, maar het was wel lekker!

Vrijdag 29 januari:
Ik probeer iedere vrijdag een kaartje op de post te doen voor opa en oma, dus ook vandaag ging ik weer op weg voor mijn wekelijkse bezoekje aan het postkantoor. Op de terugweg van het postkantoor werd ik aangesproken door een politie-agent die zei dat ik af moest stappen van de fiets. Ik dacht:"Shit, een boete" (ik fietste met oortjes met muziek in), maar gelukkig viel het mee. Een stukje verderop in de straat was een demonstratie tegen de economische crisis van dit moment en ik werd onder begeleiding van twee agenten erlangs geëscorteerd. Ik vond het zelf een beetje overdreven, maar toen ik erlangs liep, was ik wel blij met mijn twee agentjes. De demonstranten riepen allemaal dingen als: "Kut Bakra! Jullie maken ons land kapot, we krijgen jullie kutbakra's wel! Ga terug naar je eigen land!" (Een bakra is een blanke). Maar ik heb het overleefd en heb zelfs in één keer de goede weg teruggevonden van het postkantoor naar huis. 's Middags heb ik nog bij Zin (zwembad met loungebanken) gezwommen met Tessa, Patriek en Thijs. 's Avonds heb ik bij hun in huis (prinsessestraat 199) gechillt en rond 1:00 uur 's nachts zijn Tessa, Mayke en ik vertrokken naar Club Touché voor een of ander feestje. Het viel een beetje tegen qua opkomst en om 2:00 uur waren de meeste mensen al weer weg. Tessa en ik waren daarentegen de enigen ongeveer die het wel leuk vonden (we hadden genoeg op) en wij hebben ons prima vermaakt met de locals. Om 4:00 uur besloten we dat het echt tijd was om te gaan en toen hebben we nog even midnight tosti's gegeten. Het was een bewogen, maar geslaagde avond!

Zaterdag 30 januari:
Vanmiddag heb ik gechillt op het balkon van 199, er was misschien wel een klein katertje op bezoek. Maar dat mag de pret niet drukken. Toen ik thuiskwam om 00:45 uur zaten Michael en Robin (huisgenoten) nog in de tuin. Samen met hen heb ik weer een midnight tosti gegeten en uiteindelijk was rond 2:00 / 2:30 uur voordat ik in bed lag.

Zondag 31 januari:
Vanochtend om 11:00 uur moesten we verzamelen bij Tante Joan om te vertrekken richting Nieuw Amsterdam. In ons busje was het super gezellig en Tante Joan, haar zus en vriendin hebben ons fantastisch rondgeleid door fort Nieuw Amsterdam. In het fort groeiden veel fruitbomen en Tante Joan heeft mango's voor ons geraapt. Er zit een bepaalde techniek achter. Je moet de mango kneden in je hand tot hij ongeveer voelt als een waterballon, dan bijt je het topje eraf en die spuug je weer uit. Vervolgens kun je de mango 'uitzuigen' en drink je puur mangosap. Super lekker!! Na ons bezoek aan het fort zijn we nog langs de rivier gelopen. Daar hebben we kokosnoten geplukt uit een boom en die heeft de chauffeur voor ons gehakt met een mes, waardoor we het kokoswater konden drinken. Het was opzich best lekker, maar het was wel warm (doordat de boom in de zon stond). Het was een geslaagde dag die zeker voor herhaling vatbaar is!

Maandag 1 februari:
Vanochtend op stage mocht ik weinig doen. Mijn mentor had slechte zin en ik kwam niet verder dan lesvoorbereidingen schrijven voor de inspectie en nakijken. 's Middags hebben Vivian en ik afgesproken met de twee meiden van de Marnix pabo, die we ontmoet hebben op onze voorbereidingsdag in september. We hebben gezwommen bij Zin en later sloot Tessa (van 199) ook nog aan. Vivian is met de meiden van de marnix uit eten geweest en Tessa en ik hebben een hapje gegeten bij Zin. Het was hartstikke gezellig! Toen ik 's avonds thuis was en me wilde douchen, wilde het water niet kouder. Ik verbrandde ongeveer levend (viel best mee, maar ik ben erg goed in overdrijven) en toen ik de douche uit wilde zetten, deed hij helemaal niks meer. Onze huisbaas gebeld en die heeft het water van de douche afgesloten. Dus vanaf nu kunnen we niet meer koken (ons gas is al sinds zaterdag 30 januari kapot) en beneden kunnen we ook niet meer douchen. Super handig.

Dinsdag 2 februari:
Vandaag heb ik op stage weer even meegekeken bij de koorlessen van Albert. Het is echt onvoorstelbaar wat hij allemaal kan bereiken met de kinderen. In 2012 of 2013 heeft hij met het koor meegedaan aan een koorcompetitie in Peru. Daar zijn ze super hoog geëindigd (volgens mij als 2e van de wereld), super bijzonder! 's Avonds heb ik bij Tante Joan gegeten met Tessa, Thijs en Patriek. Ze had een bakkelbauw (als ik het goed schrijf) klaargemaakt, met rijst en groenten. Een bakkelbauw is een soort kabbeljauw, maar dan anders. Het was in ieder geval wel lekker, op de graten na.

Woensdag 3 februari:
Op stage heb ik vandaag een paar lessen gegeven. Mijn mentor heeft er veel moeite mee om mijn manier van lesgeven te accepteren (lees: ik schreeuw niet tegen de kinderen dat ze naar de hel gaan op het moment dat ze iets vragen, dat ik net heb gezegd). Ze onderbreekt me vaak en roept van alles naar de kinderen dat nergens op slaat. Verder is stage wel erg leuk! 's Avonds hebben Vivian en ik samen gegeten met de mensen van 199, omdat ons gas het nog steeds niet doet. We wilden nog door naar de Garden (karaokebar), maar we waren zo ingekakt dat we om 00:00 uur ons bed in zijn gedoken.

Donderdag 4 februari:
Vanochtend zou ik op stage gaan filmen bij de koorlessen, dus ik stond met mijn goede gedrag om 7:00 uur op stage en zou tot 9:00 uur gaan filmen, maar ze hadden het verkeerde rooster doorgegeven. De koorlessen beginnen pas om 10:30. Was dat even een tegenvaller. Maar het wachten was het zeker waard! Ik stuur via de mail weer even een afgeschermde youtube-link i.v.m. de privacy van de kinderen. Mocht je mijn verslag lezen en niet in de mailinglijst staan, stuur me even een berichtje, dan mail ik je de link even door (: Vanavond gaan we (als het goed is) naar Havanna en morgen ben ik heerlijk VRIJ!

Hij is toch weer langer dan gepland, sorry!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilrieke

Actief sinds 23 Dec. 2015
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 109610

Voorgaande reizen:

26 November 2016 - 27 November 2016

Suriname 2.0!

31 December 2015 - 29 Februari 2016

Buitenland stage

Landen bezocht: