Brownsberg, Ston eiland, dierentuin - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wilrieke Mourik - WaarBenJij.nu Brownsberg, Ston eiland, dierentuin - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wilrieke Mourik - WaarBenJij.nu

Brownsberg, Ston eiland, dierentuin

Blijf op de hoogte en volg Wilrieke

09 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Hoi!

Afgelopen weekend ben ik op trip geweest naar Brownsberg en Ston eiland (binnenland).
Zaterdagochtend moesten we om 8:00 uur bij het kantoor van Suforyou zijn om te vertrekken richting Brownsberg. Maar het was natuurlijk wel een Surinaamse 8:00 uur. We vertrokken uiteindelijk rond kwart voor 9, maar dat geeft niet (:
We moesten ongeveer 3 uur rijden, waarvan het laatste half uur een extreme bil massage was (offroad door de jungle). Boven aangekomen hebben we eerst wat gegeten, voordat we aan onze tocht begonnen.
De heenweg liepen we de berg af richting de Irene waterval, daar hebben we even pauze gehouden en zijn we afgekoeld onder de waterval. Super vet! Onderweg heeft Stanley, onze gids, nog een slang gevangen die we ook even vast mochten houden. Hartstikke leuk! Jammer dat iemand hem liet vallen voordat ik hem vast kon houden, maar gelukkig hadden we 's avonds een nieuwe poging (dat verhaal komt verderop in het verslag). Na de korte pauze bij de waterval, begonnen we aan de terugweg (de berg op). Dit viel zo enorm tegen! Er was wel iets van een trap gemaakt, maar die treden zijn gemaakt voor mensen van twee meter of langer. Met springen, pijn en moeite ben ik uiteindelijk ook boven gekomen. Daarna gingen we met ons busje verder naar Ston eiland. Hier hebben we ook overnacht. Iedereen kreeg een kamer met een bed toegewezen, maar wij vonden het leuker om onze hangmatten op te hangen op het terras, dus wij hebben met het grootste deel van onze groep in de hangmat buiten geslapen. Een goede nachtrust krijg je niet, maar het is zeker een bijzondere ervaring!

Na het avondeten hebben Thijs, Minou, Tessa, Stanley, Patriek en ik en nog een aantal locals die we daar tegen kwamen drankspelletjes gedaan. Super gezellig, alleen er ontstaan dan vaak wel 'goede' ideeën. Zo hadden we het plan om een fikkie te stoken, dus daar gingen we heen, op zoek naar takken. Gelukkig hadden we Stanley bij ons, want onderweg kwamen we een slang tegen. Het leek ons een 'goed' plan om die te vangen. De uitwerking was alleen wat minder succesvol. Het heeft de jongens ongeveer 6 pogingen gekost, maar nu kunnen ze ook een slang vangen zonder gebeten te worden. Het filmpje laat ik in NL wel een keer zien, maar het was super leuk! Na het vangen van de slang hebben we ons avontuur op zoek naar takken vervolgd. Na lang zoeken hadden we een aantal takjes en daarmee hebben we een mini kampvuur gemaakt op het strandje. Na het maken van ons kampvuur waren er een aantal moe (die gingen naar bed = de hangmat) en de andere helft had honger. Stanley zorgt heel goed voor zijn mensen op trip, hij had namelijk frikandellen meegenomen (: Die hebben we gebakken en opgegeten op de steiger aan het Brokopondomeer, de meest bijzondere plek om een frikandel te eten. Uiteindelijk lagen we rond half 4/4 uur in onze hangmat en hebben we tot een uur of 7 geslapen. Toen begonnen de brulapen en vogels met wakker worden en konden we daar van genieten.

We hebben rond 9 uur (Surinaamse tijd, dus kwart voor 10) ontbeten en daarna hebben we onze spullen opgeruimd/ingepakt. Patrieks hangmat hing scheef, dus Stanley ging even zijn best doen om hem recht te hangen. Dat ging goed, tot hij ging proberen er in te bouncen om de spanning te controleren. De balk brak door en iedereen en de hangmatten lagen op de grond. Het was ineens heel snel opgeruimd allemaal haha!

Na ons vertrek bij Ston eiland zijn we richting de Stuwdam gegaan en hebben we daar even gekeken. Het was iets minder spectaculair dan iedereen verwacht had, maar het was wel leuk om een keer gezien te hebben. Na de stuwdam gingen we terug richting Paramaribo. Het was een super gezellig weekend, met gezellige mensen en nieuwe ervaringen!

Gisteren was er een nationale feestdag (Chinees Nieuwjaar) dus de scholen zaten dicht. Ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt en heb een bezoekje gebracht aan de dierentuin. De dieren zitten allemaal in te kleine hokjes, maar ik heb wel vrienden gemaakt met een neusbeer. Toen ik hem probeerde te aaien ging die helemaal tegen het gaas aan staan zodat ik hem op zijn rug kon kriebelen. Super schattig! Verder stelde de dierentuin niet zo heel veel voor, het was vooral erg zielig.

Vandaag op stage hebben we carnaval gevierd, dat was ook super leuk! De school had een talentenjacht georganiseerd, waarbij alle kinderen iets mochten doen (zingen, dansen, spelen). Het was erg leuk en één groot feest! Nu moet ik heel snel opschieten, want ik ga zo naar de bioscoop.
Joe!

• 09 Februari 2016 - 21:50

Riny:

Wat een belevenissen........GENIETEN... Oh wat een supercoole waterval.
    Wat een "schatjes" die leerlingen van jou.
    Liefs, Riny

• 10 Februari 2016 - 09:41

Liesbeth :

Bijzonder Wilrieke! Gave ervaringen allemaal.
    Veel plezier nog! x Liesbeth