RKBO en kennis maken op stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wilrieke Mourik - WaarBenJij.nu RKBO en kennis maken op stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wilrieke Mourik - WaarBenJij.nu

RKBO en kennis maken op stage

Blijf op de hoogte en volg Wilrieke

05 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

Hoi!

Vanochtend hebben Vivian en ik ons gemeld bij het RKBO. Dit is het rooms katholieke bestuur voor onderwijs. Voordat we het RKBO gevonden hadden, zijn we aardig lang aan het fietsen geweest, omdat op de site van het RKBO een ander adres stond dan in ons informatieboekje. Na een aantal keer de weg gevraagd te hebben en de verkeerde kant op gestuurd te zijn, hebben we het uiteindelijk gevonden. Daar aangekomen hoefden we maar kort te wachten en konden we even doorgeven waar en hoelang we stage gingen lopen. Voordat we weggaan uit Suriname moeten we daar nog een verslag aanleveren over onze ervaringen en de begeleiding van de scholen. Daar kregen we ook te horen dat onze kleding eigenlijk niet goed was. Mijn spijkerbroek (donkerder) kon er net mee door, maar Vivian's lichte spijkerbroek was verlept en mocht niet aan op school, volgens het RKBO. Op goed geluk zijn we doorgefietst naar onze stagescholen. Voor het eerst zijn we in één keer ergens goed naartoe gefietst. We leren het linksrijden al aardig, alleen vanmiddag had ik toch weer een binnenbochtje i.p.v. een buitenbocht, met als gevolg een boze bestuurder die niet vriendelijk naar me zwaaide. Aangekomen op de stageschool hebben we ons beiden gemeld bij de directrices. Onze scholen liggen tegenover elkaar en een poort wordt gedeeld. Dat is wel handig, want nu kunnen we samen naar stage fietsen en weer terug.
Ik heb me gemeld bij mevrouw Radha, een super lieve directrice die het leuk vond dat ik kwam! Samen hebben we wat afspraken gemaakt over de dagen waarop ik hier ben en over de kleding. Voor haar was mijn spijkerbroek geen probleem, mijn shirts moeten alleen wel over mijn heupen vallen, dan was alles prima. De school begint om 7:25 uur en mijn groep stopt om 12:30 uur. De rest van de groepen gaat door tot 13:30 uur. Na een algemeen praatje en het maken van afspraken, heeft ze mij rondgeleid door de school.
Iedere ochtend wordt gestart met een half uur/drie kwartier koor-les in het conservatorium dat ook op het terrein ligt. Deze les wordt gegeven door een dirigent, dus ik mag ook lekker meezingen! Daarna gaan de kinderen allemaal naar hun eigen klas en daar krijgen ze ongeveer een half uur per dag les over de muziektheorie van een muziekdocent. De rest van de dag worden er 'normale' lessen gegeven, zoals rekenen, taal, schrijven, lezen, etc. Omdat ik alleen aangegeven had dat ik graag het jonge kind wilde lesgeven, mocht ik kiezen tussen groep 3 en 4. Voor de groepen 1 en 2 zijn speciale scholen, waar wij als PABO studenten geen stage mogelijkheden hadden. Mevrouw Radha heeft voorgesteld dat ik in groep 3 mee zou gaan lopen, omdat groep 4 een klein lokaal heeft en een tweede volwassene in dat lokaal zou te vol worden. Dus vanaf morgen (en vandaag ook al een beetje) word ik de trotse juf van de 8 leerlingen uit groep 3! Super lekker clubje bij elkaar! Er zitten 7 meisjes en 1 jongen in mijn groep. Vandaag heb ik de rest van de dag meegedraaid in groep 3 en heb ik al lesvoorbereidingen gemaakt voor morgen, werk van de kinderen nagekeken en een dictee gegeven. Mijn begeleidster/ mentor Artrea is super aardige, jonge meid die naast de kweekschool ook een diploma heeft voor verpleegkunde. Ze wil me bij alles helpen en vindt het leuk dat ik er ben. Ze geeft ook veel uit handen en geeft antwoord op al mijn vragen. Volgens mij komt dat helemaal goed! Morgen gaan we samen lesgeven en ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan!

  • 06 Januari 2016 - 09:09

    Ester:

    Klinkt goed Wilrieke! Heel veel plezier en mooie leerervaringen gewenst

  • 06 Januari 2016 - 10:20

    Jose:

    wauw das nog eens effen anders dan op de plakkenberg
    succes maar vooral plezier met de leerlingen juf Wilrieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilrieke

Actief sinds 23 Dec. 2015
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 109626

Voorgaande reizen:

26 November 2016 - 27 November 2016

Suriname 2.0!

31 December 2015 - 29 Februari 2016

Buitenland stage

Landen bezocht: